جزیره اکدامار یا آختامار

جزیره و کلیسای تاریخی آختامار دریاچه وان ترکیه در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. جزیره آختامار در اطراف دریاچه وان شکل گرفته است و حدودا 55 کیلومتر با شهر وان فاصله دارد. آختامار جزیره ای جذاب با صخره های آهکی استوار و با صلابت است که در فاصله 3 کیلومتری ...

جزیره و کلیسای تاریخی آختامار دریاچه وان ترکیه در نزدیکی مرز ایران قرار دارد.

جزیره آختامار در اطراف دریاچه وان شکل گرفته است و حدودا 55 کیلومتر با شهر وان فاصله دارد.

آختامار جزیره ای جذاب با صخره های آهکی استوار و با صلابت است که در فاصله 3 کیلومتری از ساحل قرار گرفته اند.

این جزیره زیبا دارای  یک کلیسای تاریخی زیبا با همین نام می باشد، کلیسایی باستانی که قدمت آن به قرن دهم بازمی گردد.

در نوشته ها و حکایت های تاریخی گفته می شود که نام این جزیره از افسانه ای برگرفته شده است.

افسانه ای قدیمی که داستان زندگی و عشق یک  دختر شاه را روایت می کند.

 

نام گذاری جزیره

روزی روزگاری یک مرد اشراف زاده عاشق یک دختر زیبا به نام تامار می شود. شاهزاده هر شب به این جزیره در دریاچه وان می رفته تا بتواند معشوقه خودش را  ملاقات کند. تا اینکه یک شب که باز هم طبق عادت همیشه می خواسته از دریاچه وان عبور کند و خودش را برای دیدار یار به این جزیره برساند که اسیر یک طوفان شدید می شود و قایقش در وسط دریاچه واژگون می شود. می گویند او در حالی که غرق می شده است، مرتب عبارت “آه تامار” را به زبان می آورده است! از آن طرف هم تامار که منتظر این مرد اشراف زاده بوده است، بسیار نگران یارش بوده است و همین طور هراسان منتظر او می ماند تا اینکه بالخره خبر مرگ او را به تامار می رسانند! می گویند تامار به قدری از شنیدن این خبر اندوهگین می شود که خیلی زود از دنیا می رود. می گویند که بعد از مرگ تامار و عشقش، این جزیره برای همیشه به نام آختامار شناخته می شود و این داستان سینه به سینه منتقل می شود. این داستان به قدری در فرهنگ مردم نفوذ پیدا می کند که مردم محلی جزیره آکدامار عقیده پیدا می کنند که دریاچه وان مسحور شده است و فرشته ها در آن زندگی می کنند.

 

مکان های دیدنی در نزدیکی جزیره آختامار

  • منطقه ساحلی ایشکیرت لیمانی: ۶ کیلومتر
  • کمپینگ ساحلی: ۶ کیلومتر
  • آرامگاه سلجوقی گواش: ۹ کیلومتر
  • اسکله آکدامار: ۱۸ کیلومتر

از مکان های دیدنی موجود در این جزیره میتوان به کلیسای صلیب مقدس اشاره کرد.

این کلیسا در زمان امپراتوری ارامنه و به دستور پادشاه آن زمان یعنی گاگیک یکم و اسپوراکان بنا شده است. گفته می‌شود این بنا در سال ۹۱۵ تا ۹۲۱ میلادی، توسط معماری به نام مانوئل به طور بسیار استادانه‌ای ساخته شده است. نمای این کلیسا شامل سنگ‌های بسیار زیبایی می‌شود که رنگ‌های منحصربه‌فردی دارند. فضای داخلی کلیسا نیز بسیار جذاب بوده و روی دیوارها نقش‌ها و طرح‌های بسیار کهنی رسم شده‌اند که به نظر می‌رسد بعد از یک دوره طرح‌های دیگری روی نقاشی‌های قبلی کشیده شده‌اند. مورخان و باستان‌شناسان این طراحی‌ها را به داستان‌های کتاب‌های مقدس انجیل و تورات ربط می‌دهند.

چگونه به جزیره آکدامار برویم؟

این جزیره در ۳ کیلومتری ساحل دریاچه وان قرار دارد و در آنجا قایق‌های مسافربری متعددی منتظر گردشگران هستند تا ‌آن‌ها را به جزیره ببرند.. بعداز سفر به وان از آنجا سوار قایق‌های مسافربری شده و سپس از جزیره زیبای آکدامار و کلیسای صلیب مقدس دیدن کنید.